Hypotéky 2009: Je čas nalít si čistého vína!

Hypotéky 2009: Je čas nalít si čistého vína!

21.10.2009 - Začátkem roku jsme spekulovali o tom, že letošní objem hypoték by mohl překročit hranici 100 mld. Kč. Nikdo nezpochybňoval, že nás čeká těžký rok. Očekávali jsme, že se poskytne stejně hypoték jako v roce 2006, to bylo celkem 102 mld. Kč.

Nikdo však nevěřil, že pokles v letošním roce půjde pod hranici 80 mld. Kč. A nikdo určitě netušil, že by se objem mohl přiblížit výsledku roku 2005. To se poskytlo celkem 72 mld. Kč hypoték. Výsledky září a celého třetího čtvrtletní jsou však nekompromisní. Propad hypoték bude letos v tom lepším případě 35% meziročně a je téměř jisté, že objem letos nedosáhne hranice 80 mld. Kč. Na základě výsledků září, bude v dané realitě pozitivní, pokud bude poskytnuto 75 mld. Kč. Výsledky září ukázaly, že trh se značně přibrzdil, meziročně se v září poskytlo o 40% méně hypoték, v objemu činí pokles za září dokonce 45%.

V září spustily banky akce na podporu prodeje, slevy na úrokových sazbách, poplatcích, úrokové zvýhodnění, atd. Výsledky jsou důkazem toho, že se musíme na hypotéku dívat reálnýma očima. Nejde o nic jiného, než o komplexní finanční produkt, úvěr, který slouží jako prostředek k dosažení primárního cíle, a tím je bydlení nebo vylepšení bydlení. Nebuďme naivní, snížení cen o desetiny, odpuštění poplatku, výhodnější pojištění a další lákavé nabídky nezpůsobí, že ze dne na den naroste počet i objem poskytnutých hypoték. Banky vyslaly signál, a to je pozitivní, nicméně podstata problému je mnohem komplexnější. Současná situace je samozřejmě řešitelná, nicméně zde funguje faktor času, a ten se nedá urychlit. Vývoj situace v regionech, jistota nebo nejistota zaměstnání, důvěra v budoucí vývoj se obnovuje velmi postupně.

Samotné banky svým kosmetickým lákáním klientů na hypotéku v podstatě říkají: Nevidíme zatím za horizont, a proto vysíláme pouze signály, skutečné zvýšení dostupnosti hypoték není na pořadu dne. Je třeba říct, že pro ekonomiku obecně je dobře, že se banky chovají konzervativně a odpovědně, stejně tak se ale chovají i klienti, co je výzvou, neomezovat dostupnost plošně a umět posoudit každého klienta specificky, a to umí málo bank. Současná situace se dá charakterizovat jako čekání na lepší časy, kdy nastanou, nikdo přesně neví.

 

Libor Ostatek

odebírat zprávy