Banky i nadále v hypotékách sází na akční nabídky, bude léto akční?

Banky i nadále v hypotékách sází na akční nabídky, bude léto akční?

8.7.2010 - Akční nabídky bank v oblasti hypoték byly za první pololetí letošního roku nejčetnějším způsobem motivace bank směrem ke klientům. Celkem bylo realizováno 41 akčních hypotečních nabídek, ve kterých se účastnily všechny banky, s výjimkou mBanky.

Jak jsme začátkem června předpokládali, banky pro letní měsíce vsadily na stejný princip a přišly s dalšími akčními nabídkami. Jak je vidět z našeho grafu, nejčetnější akční nabídkou je sleva na úrokové sazbě hypotéky (podíl 33%) a sleva na poplatku za zpracování hypotéky (podíl 33%). Vzrostla nabídka akčních úrokových sazeb, která byla v prvním pololetí zastoupena podílem 15% a nyní je to čtvrtina akčních nabídek bank (podíl 25%).

V současné době je na trhu 12 akčních hypotečních nabídek od 8 bank. Některé banky realizují dokonce 2 akční nabídky souběžně, konkrétně Hypoteční banka, Česká spořitelna, Volksbank a Wuestenrot hypoteční banka. Banky cílí akcemi na snížení vstupních nákladů hypotéky – sleva na poplatku za zpracování úvěru a v převážné většině na snížení úrokové sazby. To nabízejí klientům buď ve formě slevy, nebo přímo nabídkou konkrétní akční úrokové sazby. Letošní léto bude druhé, které bude pro hypoteční úvěrování obtížné ve smyslu nízké poptávky. Ta souvisí se stále utlumeným trhem nemovitostí a přetrvávající zdrženlivostí na straně klientů. Svoji roli má tradičně období prázdnin, kdy frekvence obchodů klesá z důvodu dovolených. I když tento faktor je nejméně významný, pokud jsou pro úvěrování podmínky příznivé, může být velká poptávka i v letních měsících, jak ukázaly roky 2007 a 2008. V těchto letech dosáhl objem poskytnutých hypoték za červenec i srpen laťky 10, ale i 12 miliard Kč.

Letos bude objem výrazně nižší, vloni nepřekročil ani v jednom prázdninovém měsíci 6 mld. Kč, podobný výsledek můžeme očekávat letos. Pokud by byl výsledek nad úrovní měsíčního objemu 7 mld. Kč, mohli bychom léto označit jako „akční“. To však závisí převážně na oživení realitního trhu. Pravdou je, že klienti, kteří uvažují o koupi bydlení na hypotéku, jsou ve výhodě a investici se v současné době vyplatí realizovat. Oproti zmíněným rokům 2007 a 2008 můžou totiž počítat s levnějšími nemovitostmi (a to i o více než 20% v některých lokalitách) a levnějšími úrokovými sazbami hypoték (sazby směřují k 4%, což je až o 1% méně). Výhodný moment pro nákup nemovitosti na hypotéku by nebylo dobré propásnout. Být akční v realizaci svého projektu bydlení se letos skutečně vyplatí.   

 

Libor Ostatek

odebírat zprávy